>>Welcome To My Blog , Thank's for Visitting Here <<

Rabu, 02 Januari 2013

RESENSI : DI ATAS SAJADAH CINTA


 Nama Buku   : Di Atas Sajadah Cinta
Pengarang    : Habiburrahman El-Shirzy
Penerbit        : Republika, Pesantren Basmala,
Tahun Terbit : 2006
Tebal              : 20,5 cm X 13,5 cm atau 265 halaman


Buku Di Atas Sajadah Cinta adalah himpunan cerpen dan kisah cinta yang mana seperti madah kata di kulit bukunya, kisah-kisah teladan islami, meneguhkan iman dan menenteramkan. Juga buku ini menampilkan berbagai kisah motivasi dan pengajaran yang sesuai untuk diambil ibrah. Buku ini  mengandungi 38 kisah .
Pengisian kehidupan dunia untuk akhirat, buku ini kebanyakan mengisahkan tentang cinta yang diridhai oleh Allah. Cinta antara dua Adam dan Hawa yang sememangnya fitrah jika berlandaskan kecintaan kepada Allah pasti akan membangkitkan keharmonian, kebahagian dan kesucian dalam cinta itu. Sang suami yang mengasihi dan beramanah dan sang isteri yang ridha dan mengerti akan tanggungjawab pasti akan muncul daripada Cinta kepada yang Satu. Cerita ini termuat dalam judul :Di Atas Sajadah Cinta, Ketika Derita Mengabadikan Cinta dan Nyanyian Cinta.
Bagaiman dengan perihal sahabat sejati,  Tiga Lelaki Berjiwa Malaikat yang mengisahkan begitu kuatnya kasih sayang antara tiga orang sahabat, Abu Abdillah, Hamdi dan Usamah di mana mereka sanggup membantu sahabat lain yang susah walaupun saat itu mereka turut dalam kesukaran.begitu juga pemberian wang Hamdi untuk sahabatnya Abu Abdillah yang dalam kesusahan kembali ke tangannya semula. Begitu juga dalam kisah Ketika Cinta Berbuah Syurga.

Dalam arti kasih sayang anatara adik-beradik dan perjuangan pula, Kesatria Bercadar Hitam menceritakan peristiwa berlatarkan perang di antara tentara muslimin yang diketuai oleh Khalid al-Walid dengan tentera Romawi. Di dalam kisah ini, Khaulah adik kepada Dhirar sanggup turun ke medan perang bertempur dengan tentera Romawi setelah mengetahui abangnya Dhirar ditawan oleh pihak musuh, dia memberanikan diri untuk menolong kakaknya.Beliau dilihat sebagai penyelamat tentera Islam di mana ketika itu mereka terdesak mundur disebabkan desakan tentera Romawi. Beliau datang dengan berpakaian dan bertutup wajah hitam, hanya matanya kelihatan seperti seekor elang yang mencari mangsanya. Mengayun pedang kekiri dan kekanan menyebabkan puluhan askar-askar Romawi  tumbang seperti daun yang gugur. Kehadirannya itu juga membangkitkan semangat tentera Islam untuk terus berjuang. Di akhir perang tersebut Khaulah dan tentera muslimin menang dan dapat membebaskan kembali abangnya, Dhirar.

Begitu banyak hikmah yang dapat diambil dari buku ini.












Tidak ada komentar: